• darkblurbg
  • darkblurbg

Jouw December

Gepubliceerd op: 15-12-2020

De maand december; voor de meeste mensen een hectische maand met zoveel verplichtingen en drukke agenda’s. Hoe kan je nu voorkomen dat je uitgeput aan het kerstdiner zit….

Er zijn eigenlijk 2 hele simpele oplossingen.

Plannen!

Hoe makkelijk kan het zijn om je planning in de drukke december maand op orde te hebben? Sinterklaas is geweest en de drukte voor de kerstdagen staat alweer voor de deur. Op je werk moeten deadlines gehaald worden, alles moet nog even af, geen kerstborrels dus daar hou je weer tijd aan over….

 

Maar hoe plan je nou het best je dag/week? De meeste van ons hebben een agenda in je telefoon of op je computer. Maar soms is het handig om overzicht op papier te hebben zodat je elke dag/week goed kan overzien.

 

Tip 1: plan je boodschappen

Kijk wanneer je tijd hebt en het liefst als het niet te druk is in de winkels of bestel je boodschappen online. Dat scheelt vaak ook veel impuls aankopen. Als je weet wat je gaat eten voor de lunch of avondeten dan kies je minder snel voor een kaasbroodje als je langs de bakker loopt. Voorbereiden, vooruitdenken en plannen zijn essentieel voor gezonde gewoontes.

 

Tip 2: Time management

Wat is nu echt belangrijk? Quality time met je kinderen, tijdschrift op de bank, rondje wandelen. Hoe maak je onderscheid in wat voor jou nu echt prioriteit heeft of wat ook wel even kan wachten als de week toch al te vol zit. Zou je ook de ramen bijvoorbeeld kunnen lappen over een week? Vergeet ook niet de verloren tijd die gaat zitten in de socials of even snel je mail checken. Voor je het weet ben je weer een half uur verder die je veel beter had kunnen benutten. Zodra jij voor jezelf duidelijk maakt welk effect een verandering in je werk- en leefwijze op jezelf en je omgeving heeft, is je motivatie om door te zetten stabieler.

 

Tip 3: Doe waar jij je fijn bij voelt.

Hoe lekker is het als je de regie over je eigen tijd kan indelen… dat gaat natuurlijk niet altijd maar ik weet zeker dat je er zelf een grote hand in hebt. Wat voor jouw vriendin of buurvrouw goed voelt hoeft voor jou niet goed te voelen. De sociale druk is zo voor de kerstdagen vaak erg groot. Met kleine kinderen wordt er vaak een beroep gedaan op je vanuit school. Ga lekker die koffie drinken bij je vriendin en denk niet aan de ramen die eigenlijk gelapt moeten worden.

 

Tijd voor jezelf

 

Hoe belangrijk is ontspanning nu eigenlijk, want we hebben het toch allemaal druk.  Vraag maar is om je heen iedereen heeft het druk en amper tijd om af te spreken. Hoe raar word je aangekeken als je zegt dat je (alle) tijd hebt?

Druk zijn voelt niet altijd fijn en een gevoel van haast zorgt voor stress, maar hoe zou jij je voelen als je dit allemaal niet had? Leer er bewuster mee om te gaan door beter je tijd te managen, zo houd je tijd over voor zaken die er écht toe doen. 

Constant onder stress geeft je lichaam een disbalans in je hormonen. We hebben het dan over cortisol, als je dagelijks meer stress ervaart dan kan je cortisolgehalte hoog blijven. Helaas kan dat weer leiden tot eetbuien, gewichtstoename, verstoorde nachtrust en vaker humeurig.

Hoe kan je nu tijd voor jezelf plannen:

  • Plan bv wekelijks een dag voor jezelf of gezin, zonder verdere afspraken.
  • Neem elke dag een moment om ontspannen te genieten van een boek of tijdschrift of luister naar lekkere muziek.
  • Heb je veel to do’s in je hoofd maak een lijstje dan kan je je gedachten parkeren en dat geeft rust.
  • Praat of schrijf als je ergens mee zit.
  • Probeer een lekkere meditatie of een online yogales.

Bedenk eens wat is voor jou tijd voor jezelf???

Is dat bijvoorbeeld lekker bewegen, wandeling maken, boek lezen, genieten van een kopje koffie of thee in de zon in je tuin of terras. Neem de tijd voor jezelf serieus, veel mensen vinden het moeilijk om alleen te zijn. Zolang er constant mensen om je heen zijn kom je niet tot jezelf. Het is juist belangrijk dat je alleen kunt zijn, zo kun je vrede hebben met jezelf. En dat geeft meer zelfvertrouwen, zelfkennis en meer veerkracht in je leven. Tijd voor jezelf nemen is goed voor jezelf zorgen. Vandaag een mooie dag om even bij stil te staan.

Een mooi gedachte…”Tijd voor jezelf moet je maken, het is niet iets wat je vanzelf overkomt”.

Fijne feestdagen en een gelukkig en vooral gezond 2021!