• darkblurbg
  • darkblurbg

Weerstand in de herfst

Gepubliceerd op: 13-11-2020

In de herfst kan je weerstand wel wat extra aandacht gebruiken. Door goed voor jezelf te zorgen, kun je ontsnappen aan een vervelende verkoudheid of griep en kun je vol energie genieten van het mooie seizoen. De herfst is vaak de tijd dat onze weerstand wat minder goed is. Door goed voor je weerstand te zorgen, kan deze voor een minder heftige en korter durende verkoudheid of infectie zorgen dan bij iemand met een minder “fitte” weerstand. Heb je een goede weerstand dan word je niet zo snel ziek.

Voorkomen is beter dan genezen

Je kunt zelf veel doen om te zorgen dat je niet verkouden of ziek wordt. Hygiënemaatregelen nemen zoals vaak handen wassen en afstand houden van mensen met een besmetting. Maar ook is het belangrijk om voldoende te slapen, genoeg water te drinken, voldoende te bewegen en rust in te plannen als je stress ervaart. En gezond eten! Je kunt met gezonde voeding niet helemaal voor- komen dat je ziekt wordt, wel kun je hiermee je weerstand op peil houden en knap je ietsje sneller op.

Vitamine C

Nu denkt iedereen te weten wat je tegen een op- komende verkoudheid kunt doen: een flinke dosis vitamine C nemen! Dat vitamine C een verkoudheid kan voorkomen, is echter nooit door weten- schappelijk onderzoek bewezen. Hooguit kan veel vitamine C een verkoudheid met een halve dag bekorten. Wel kan een langdurig tekort aan vitamine C je weerstand verminderen, maar door een PuurGezond voedingspatroon aan te houden, krijg je in principe genoeg vitaminen binnen. Vitamine C zit vooral in groenten en fruit en juist daarvan eet je ruim voldoende als je volgens de PuurGezond visie eet.

Voordelen van een goede weerstand

* Meer energie

Als je weerstand goed is, zit je lekker in je vel en heb je energie voor tien! Meer energie betekent vaak dat je opgewekter en actiever door het leven gaat. Misschien stofzuig je nog “wel even” het huis of bedenk je ’s avonds ineens om nog een blokje om te maken. Jij kan de wereld aan en je lijf voelt fit!

* Minder vaak ziek

Of je besmet wordt met een virus, heb je niet voor honderd procent in de hand. Het hoort ook bij het leven om soms een virus op te pikken waar je uiteindelijk weer van opknapt. Het verhogen van je weerstand kan je wel weerbaarder maken voor virussen. Zo kan een verkoudheid op je werk zo aan jou voorbijgaan, terwijl je collega misschien wel een week lang loopt te snotteren.

* Veerkracht

Herken je dit, je bent hangerig en loom, omdat je tegen een verkoudheid aan hikt. Het wordt je snel te veel en je bent prikkelbaarder dan anders. Elke tegenslag voelt loodzwaar en je wil het liefst onder de dekens krui- pen. Kortom, je bent minder veerkrachtig dan normaal, want je lijf is immers bezig met andere zaken! Een goede weerstand maakt veerkrachtig. Alle energie en aandacht kan naar jouw prioriteiten.

 

Slaap

Onderzoek laat zien dat het immuunsysteem van mensen die korter slapen (6 uur) minder actief is dan het immuunsysteem van iemand die langer slaapt (7 uur). Chronisch slaapgebrek leidt tot het ontstaan van kleine ontstekingen in het lichaam. Een keer een slechte nacht is natuurlijk niet erg. Dat kun je inhalen door de avond erna eerder naar bed te gaan. Merk je dat je vaker slecht slaapt doordat je bijvoorbeeld moeilijk in slaap valt of ’s nachts vaak wakker ligt? Dan zijn deze slaaptips handig:

  • Zorg dat je iedere nacht de tijd hebt om ongeveer 8 uur te slapen. Moet je ’s ochtends om 6.30 uur op, dan is 22.30 uur dus een goede tijd om te gaan slapen.
  • Houd zoveel mogelijk een vast slaapritme aan zoals vaste tijden en gewoonte.
  • Zorg voor ontspanning voor het slapen. Denk aan lezen, vrijen, mediteren of een korte avondwandeling.
  • Zorg dat je slaapkamer koel en donker is en dat je beddengoed fris is.

 

Ontspan

Stress is niet gunstig voor je immuunsysteem. Stress kan de kracht van je weerstand ondermijnen. Cortisol is een stresshormoon. Het is een belangrijk hormoon dat altijd in kleine hoeveelheden aanwezig is in je lichaam. Ook als je ontspannen bent. Cortisol speelt bijvoorbeeld een rol bij het kloppen van je hart. In geval van stress maak je er meer van aan. Ook dat kan gunstig zijn omdat er door cortisol bijvoorbeeld meer suiker in je bloed komt, wat handig is als je in actie moet komen. Maar als je dagelijks stress ervaart, kan het cortisolgehalte blijvend te hoog zijn. En dat is niet gunstig omdat het kan leiden tot onder andere eetbuien, gewichtstoename (meer buikvet), een verstoorde nachtrust en een slechter werkend immuunsysteem.