• darkblurbg
  • darkblurbg

Zo breng je regelmaat en structuur aan in coronatijd

Gepubliceerd op: 18-08-2020

In deze tijd zullen er bij velen wat coronakilootjes bijgekomen zijn. Dit is ook meer dan normaal. Door alle stress en het wegvallen van de structuur wordt het verleidelijk om meer te gaan snoepen. Het wordt dan tijd om weer regelmaat en structuur aan je dag toe te voegen. Met onderstaande tips krijg jij weer grip op je eetpatroon en ga je weer stappen maken met afvallen.

Stressvolle tijden

Nadat je een tijdlang thuis hebt gezeten, niet bij de sportschool terecht kon en veel stress hebt ervaren, is de kans groot dat het getal op de weegschaal is vermenigvuldigd. Je zult misschien denken: maar van stress val je toch af? Toch is dit niet altijd het geval. Veel mensen komen namelijk juist aan door stress. Als je veel stress ervaart, dan maakt je lichaam meer cortisol aan en komt er veel energie vrij. Dit hormoon zorgt voor een vecht-of-vluchtreactie. Maar wanneer dit niet van toepassing is, moet die energie toch ergens naartoe. Hierdoor zal het zich omzetten in vet. Daarnaast zorgt stress ook voor meer trek in suikers. Door het zogeheten ‘stresseten’ grijp je sneller naar de koektrommel dan wanneer je positieve energie hebt. 

Ritme met je voeding

Om weer af te kunnen vallen, zul je toch weer structuur moeten aanbrengen. Dit begint met een basispatroon voor je voeding. Wellicht neem je ’s ochtends nu een uitgebreide maaltijd en een uurtje later een koekje. Dit telt ook als snaaien! Zorg daarom dat je als tussendoortje fruit pakt en volkorenbrood of magere yoghurt voor je ontbijt en/of lunch. Ook voor je avondeten is gevarieerd en gezond eten van belang. Jezelf belonen met lekker eten is een valkuil in deze tijd. Wanneer je je ritme weer hebt teruggevonden, kun je al geleidelijk het resultaat gaan merken. 

Goed plannen

Een goede planning voor jezelf maken is ook van belang. Maak een planning over wat je per dag gaat eten. Doe dit in combinatie met een boodschappenlijstje. Zo heb je duidelijk voor ogen wat je moet doen die dag qua eten. Ook taken die niet gerelateerd zijn aan voeding zijn belangrijk om te plannen! Dit zorgt ervoor dat jij weer rust in je hoofd krijgt. 

Regelmatig bewegen

Plan ook vaste momenten in je dag waarop je je beweging pakt. De sportscholen zijn inmiddels weer open, maar als je hier geen tijd voor hebt, kun je op een andere manier bewegen. Ga bijvoorbeeld wandelen in je pauze. Als jij de hele dag voor een beeldscherm zit, kan het helpen om een rondje te lopen, om daarna weer fitter aan het werk te gaan. Of stap na een lange dag op de fiets om je hoofd leeg te maken. Beweging is een goede toevoeging op weg naar het afvallen. 

Online voedingscoach

Angelique van Get in Balance kan jou op afstand een handje helpen bij het verbeteren van je leefstijl! Met een online traject word je stap voor stap begeleid en ga je in acht weken tijd samen je eet- en leefgewoontes aanpassen. Bij de aanschaf van een pakket krijg je elke week een consult van dertig minuten. Ook kijken jullie naar de vooruitgang. Ben jij nieuwsgierig naar dit pakket? Neem gerust contact met haar op!